- Historie van Schiedam-1
- Historie van Schiedam-2
- Historie van Schiedam-3
- Schiedam toen en nu-1
- Schiedam toen en nu-2
- Schiedam toen en nu-3
- Schiedam toen en nu-4
- Schiedam toen en nu-5
- Schiedam toen en nu-6
- Oud Schiedam 1950
- Schiedam in beeld
- oud Schiedam (Kiela)
- Schiedam de Gorzen vanaf 1969
- Schiedam Zwart Nazareth.
grapje of realiteit
Ik schreef al eerder, dat de wereld failliet is. Maar nog steeds hoor ik van die speculaaspoppen op de TV praten over investeren en banen creëren. Af te blijven van de hypotheekrente aftrek en meer van dat geneuzel. Het waarom is me niet duidelijk geworden, tenzij het is om de rijken rijker te maken en de armen armer.
Politiek
Het aanpakken van de kern van de problemen heb ik nog niet gehoord. Geen Politicus of Politieke partij die zich daar aan waagt, want dat kost zieltjes. Waarschijnlijk heel veel zieltjes. De werkenden stemmen inmiddels VVD of D’66. Voor de niet werkenden is er straks niets meer. Misschien de SP of als Wilders wat bijdraait, de PVV. Je zal maar 40 jaar bikkelhard hebben moeten buffelen in de veronderstelling dat nu je dan 65 bent geworden, je nog een paar jaar van het leven kan genieten en dan blijkt, dat je eerste AOW en pensioentje, maar net (niet) voldoende is om je auto van te kunnen blijven rijden en heel af en toe (nooit) eens met de kleinkinderen iets leuks te kunnen doen. De zo gedroomde Wereldreis zit er niet in. Ook de cruise niet, zelfs niet op een vrachtschip.
Alternatief
Of je zal je huis maar willen verkopen en in de keiharde realiteit terecht komen. Geen kopers. Zelfs niet eens kijkers. En dat terwijl je nog wel zo’n mooi huis hebt en al 20.000 gezakt bent in prijs en hoopt dat je niet met een rest schuld blijft zitten. De Directeur van de Rabobank zei van de week, dat de huizenprijzen nog zeker 10% moeten dalen, wil de markt weer een beetje in beweging komen. Crisis. Hoezo 10%?
Een Huizen crisis.
Naast de Economische crisis (meer geld uitgeven, dan dat er binnen komt) en de Banken crisis (onverantwoorde risico’s), komt daar nu de huizen crisis nog eens bij. Toen een jaar of tien geleden de eerste aflossingsvrije hypotheken werden verkocht, had de Overheid of de Nederlandse Bank al direct in moeten grijpen. Waarom? Omdat de klant daar totaal niet mee gediend is, omdat u als klant een gigantisch risico loopt, niet nu, maar bij de afloop van uw hypotheek over 25 of 30 jaar. Is die termijn voorbij, moet U wel het geleende bedrag op tafel leggen. In een keer. Kunt u dat niet, dan is het helaas pindakaas en wordt uw huis door de bank verkocht. U staat dan letterlijk op straat. Denk nou niet dat uw huis in waarde zal zijn gestegen. Voorlopig zal de waarde van uw huis nog fors gaan dalen. Geen 10% zoals de Rabobank zegt, maar eerder 30% of meer.
2025 een goed jaar?!
We krijgen straks dus nog al wat drama’s. Zeg maar vanaf 2025 of daaromtrent. Huisuitzettingen, mensen die dakloos worden, ouderen die bij kinderen in moeten trekken, scheidingen door de financiële spanningen enz. Economische Crisis, Banken crisis, Huizen crisis en dan een Sociale crisis.
“Prima object voor beginner op de huizenmarkt” € 189.990 k.k
Dat is dus inclusief bijkomende kosten zo’n € 200,000 voor de “beginner”. En dan denk ik terug aan toen ik begon. Een huis kopen. Dat was wat. Dat deed of wilde toen nog niet iedereen. Geld lenen. Veel geld. Wel €50.000. Ik kon tot 4x mijn jaarsalaris gaan, had de bankmanager gezegd. Dan kon ik de hypotheek, met mijn salaris makkelijk betalen. De rente was aftrekbaar van de belasting en samen met de aflossing en levensverzekering, nog geen 30% van mijn inkomen. Daar kon je destijds een leuk huisje voor kopen. (€50.000 tot €60.000)
Kijk ik vandaag de dag, dan is het gemiddelde jaarsalaris pak weg € 30.000 of daar omtrent. Om dan op de beginners markt een huis van € 200.000 te kunnen kopen, moet je dus een bank vinden die je een hypotheek wil verstrekken ter grootte van 7x of 8x je jaarsalaris. En die vind je niet. Want ik meen dat 5x je jaarsalaris het maximum is. Dan blijft het gezond en is het risico voor jou en de bank te overzien. Dat was toen en dat is het nu.
Dus om nu een huis te kunnen kopen, moeten er al twee inkomens zijn, moeten alle voordeeltjes (belastingaftrek) worden gebruikt en moet er geen aflossing zijn. Dan lukt het net als je wat beter verdient. Dat is het dus rekken en strekken, net zolang totdat het past en er nog net licht brand in het nieuwe huisje.
Waar is het dan mis gegaan?
Een huis is door de jaren heen altijd waardevast gebleken. In ieder geval inflatie bestendig. Soms werd het huis meer waard door verbouwing, betere infrastructuur en faciliteiten in de wijk of dorp, zoals supermarkten, scholen, winkelcentra en een station. Dan kon een huis zo maar 25% of meer in waarde stijgen. Dat was te begrijpen en mooi verdient. Maar zoals nu een gemiddeld huis voor € 240.000 is complete waanzin en nergens op gebaseerd.
Kijk in bijvoorbeeld Duitsland. Daar zijn de huizen nog steeds heel betaalbaar. Daar heeft men niet aan de “gekte” mee willen doen of gedaan. Daar heeft men geen Economische Crisis, geen recessie. Een huis daar kost nu ongeveer 2x zoveel als in de 70 er jaren. Een normale prijsstijging, dus normale, betaalbare prijzen.
Aan het begin van de eeuw werd er wel wat lacherig gedaan over Duitsland, want de economische groei was daar niet zo groot als hier of elders in Europa. Ierland had de grootste groei, samen met Nederland. Maar in Ierland gingen de prijzen van huizen 4 tot 5x over de kop en in Nederland 3 tot 4x. Groei gebaseerd op lucht. En zie, Ierland ligt aan de beademing en in Nederland zitten we in een recessie. In Ierland vind je vandaag heuse spooksteden. Met veel bravoure gebouwde uitbreiding, waarvan je je kon afvragen of het wel nodig was, die nu leeg staat, omdat het geld er niet is. Veel bedrijven vertrekken weer uit Ierland, zoals ze in de jaren 90 kwamen. Werkeloosheid als gevolg. Veel mensen wonen in veel en veel te dure huizen en het wachten is op de definitieve nekslag.
Verdubbelen
De huizen prijzen vlogen ook hier omhoog en kwamen al snel buiten bereik, van het gemiddelde gezin. Het gemiddelde salaris is in de tussentijd wel bijna verdubbeld, maar niet ruim verviervoudigd, zoals de huizen prijzen wel deden.
Inleveren
Zouden we de inflatie over de ruim 30 jaar berekenen, dan zou dat rijtjes huis uit de jaren 70, nu ongeveer 90% meer waard zijn. Zeg maar ongeveer € 100.000.
Met een koopprijs van €100.000 had ook vandaag nog vrijwel iedereen in aanmerking kunnen komen voor een gezonde en betaalbare hypotheek. Met €200.000 is dat maar voor een enkeling weggelegd. Om een dramatische val in hypotheek inkomsten in de jaren 2000 te voorkomen, zijn de banken en verzekeraars allerlei wilde producten gaan verzinnen, met als gevolg de woeker polis, de beleggingshypotheek en de aflossingsvrije hypotheek. Schandalige producten. Dat wel.
Daarom wonen er hier net als in Ierland heel veel mensen in een veel te duur huis en durft niemand in de Politiek het probleem echt op te lossen. Sterker nog, de Politiek blijft maar doorgaan met het stimuleren van Speculatie. Zelfs de woningbouwverenigingen doen er inmiddels al aan mee. Snel geld verdienen en na ons de zondvloed.
Pas als de huizenmarkt 20 tot 25% inlevert, zal er weer groei ontstaan. U zit dan helaas met een restschuld van zo’n kleine €50.000. Het blijft anders tobben en u betaalt het gelach uiteindelijk toch. Laat daar geen misverstand over bestaan. Heeft u een aflossingsvrije hypotheek? Ga aflossen. Nu, nu het nog kan. Ook u zal straks een bedrag te kort komen, maar € 40.000 met behoud van uw huis is te overzien. Niet aflossen, betekent straks onherroepelijke uitzetting. Hopelijk schuldenvrij. Want een hypotheek aflossen en in een doos wonen is wel heel bizar.
De schandalige producten van de banken en verzekeraars zijn een gevolg. Niet de oorzaak.
Prestigeobjecten, Bouwfraude, Speculatie en Corruptie, voeg daarbij de ongelooflijke onkunde en kortzichtigheid van onze politieke leiders en we zijn waar het begon. In de wereld van Zakkenvullers, corrupte politici en ambtenaren, die al dan niet betaald, een oogje dichtknijpen of dermate onkundig zijn dat de ontwikkelaars en bouwers eigenlijk vrijelijk hun gang gaan.
Dat wij, de burger, daarbij uiteindelijk voor opdraaien, ach wie bekommert zich daar nu om. De grondprijs schiet omhoog, projecten worden steeds duurder, budgetten worden overschreden en het gaat maar door. Lijsten van fraude gevallen, gigantische budget overschrijdingen en ga maar door.
U had, was u zoiets overkomen bij uw werkgever, allang op straat gestaan en was u bij fraude zelfs in het gevang beland. Maar zo gaat dat niet in de politiek. Is er een overschrijding, dan wordt het gat wel gedicht. Desnoods met belastingverhogingen. En de verantwoordelijke ambtenaar of wethouder. Die krijgt een berisping of een ander baantje, er komt een kosten verslindende onderzoekscommissie die een rapport met aanbevelingen uitbrengt en we gaan weer over tot de orde van de dag. Volgende project. Het liefst grote statige kantoor gebouwen, waarvan we nu al weten, dat deze overbodig gaan worden. Al bijna 15 jaar weten we dat door het internet thuiswerken de markt gaat worden. Veel bedrijven maken al gebruik van thuiswerkers. Notebook thuis, inloggen en werken maar. Geen file, geen milieu, geen dure kantoor-plek. Dus kantoorgebouwen bouwen is niet echt meer zin vol. Wel heel winstgevend.
Huisvader/Huismoeder
Van onze bestuurders in de politiek, mag je toch verwachten dat ze als een goed huisvader of moeder op de winkel passen. Of dat nu in Den Haag is, in de Provincie of op Gemeente niveau. Maar al een kleine 100 jaar wordt onze winkel geleid door dezelfde mensen. Ons kent ons en men verdeelt er in Den Haag lustig op los. En wie verdeelt, heerst.
Voor een wethouder of Burgemeester die over de schreef gaat, wordt elders wel weer in een of andere mooie functie geregeld. Het belang van de burger staat daarbij echt niet voorop.
Ook bij de locale verkiezingen doen de blikvangers uit Den Haag volop mee. Waarom?? Omdat anders de gevestigde orde van CDA, PvdA, VVD en D’66 van de kaart zouden worden geveegd.
Bij de Gemeente verkiezingen zouden alleen nog de partijen, die echt aan de basis werken en echt midden in de gemeente staan nog overblijven en niet een of andere van buiten ingevlogen partijlid, van een of andere landelijke partij. Ik durf te stellen, dat in iedere gemeente in Nederland waar volop gebouwd wordt er wel kleinere of grote onregelmatigheden te vinden zijn. Bij de Provincies zal het niet veel anders zijn. En het Rijk. Hmmm. Miljoenen en miljoenen uit blijven geven om de automatisering van de Belastingdienst op orde te krijgen. Of wat denkt U van de Politie en hun mislukte automatisering.
Blind en één oog
In het land der blinden is een oog koning. Goed verhaal en een mooi financieel plaatje. Hier en daar een “prikkel” en het werk wordt gewonnen. Gewoon onzin automatisering verzonnen door wijsneuzen, zonder werkervaring. Ik ben geen bouwer en geen automatiseerder, maar je hoeft geen raket geleerde te zijn om met een beetje gezond verstand, dat soort projecten tot een goed einde te brengen. Zonder giga kostenoverschrijdingen en zonder de Speculanten de gelegenheid te geven. Of denken de H.H Politici misschien al 100 jaar
De Burger betaalt de rekening, toch wel!!!
Maar Hoe Lang Nog.
De BV Nederland is ziek. Ernstig ziek zelfs. En om de ernst van de ziekte niet erger te laten worden, betalen u en ik de rekening. Er wordt niet gekeken naar genezing. Nee pappen en nathouden is het devies. De Zorg, De Scholen, de Pensioenen, de Sociale voorzieningen het wordt minder. Veel minder. De kosten stijgen ieder jaar en rijzen de pan uit. Het wordt onbetaalbaar. We willen de volgende generaties niet met onze erfenis opzadelen. Dus moeten we nu wat doen. Bezuinigen!! Maar wie, wat en waar??
Corrupt
En dan blijkt dat ons systeem zo corrupt is als het maar kan. Het eens zo mooie systeem past gewoon niet meer in dit tijdsbeeld. Er moeten dus bikkelharde maatregelen worden genomen. Want hoe kan het dat de ene school winst draait en de andere verlies. Hoe kan het dat het ene ziekenhuis wel met het budget uitkomt en het andere, halverwege het jaar de behandeling moet stoppen. Hoe kan het dat met zo’n gespaard vermogen, de pensioenen omlaag moeten bij een groot aantal fondsen en bij sommige niet. En wat tast ons sociale systeem dan zo aan, dat de hulp behoeftigen gekort moeten worden op en inkomen en zorg.
Inspecteur Gadget
En ik beloof u dat als we dat gaan uit zoeken, dan komt er wat boven water, waar de honden geen brood van lusten. Als we nu de Zorg, de Opleiding, de(semi)overheden en Nutsbedrijven of bedrijven die het algemeen nut dienen eens onder de loep gaan leggen en kijken wat een wantoestanden daar uit komen, waar we met z’n allen jaarlijks vele miljarden voor betalen en hoe die buit verdeeld wordt, dan worden we vast niet blij. Als we dan vervolgens het Overheidsapparaat doorlichten (Ambtenarij, Belasting, Politie en Leger), dan komt er echt rook uit ons oren. Verkwisting ten top.
Hoe lossen we het op.
Ik ben voor gekozen burgemeesters, die hun eigen gemeente raad mogen samenstellen. Als controle, moet er een burgerraad komen. De Burgemeester en zijn Raad zijn Hoofdelijk verantwoordelijk en Aansprakelijk voor het verkiezingsprogramma.
Op die manier, gaat het zichtbaar beter in uw stad of dorp. Worden er geen gekke dingen meer gedaan. En worden die toch gedaan, is de Burgemeester en zijn Raad verantwoordelijk en Aansprakelijk. Zo ook voor kosten verslindende en prestige projecten.
Het provinciebestuur wordt per provincie gekozen. Zij houden de regels, verordeningen en andere algemene zaken in portefeuille. Zijn dus gedelegeerd of als overkoepelende organisatie binnen de provincie, verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun taken.
Den Haag, wordt gehalveerd. 75 leden voor de 2de kamer. De 1ste kamer wordt gekozen door de provincies en hebben per provincie 2 afgevaardigden en controleren de 2de kamer. De regering is verantwoordelijk voor al het landelijke beleid, de binnenlandse zaken, de (semi) nutsdiensten, provincie overschrijdende zaken en infrastructuur en het Europese beleid. Naast de 1ste en 2de kamer, komt er een onafhankelijke commissie van advies, gekozen door de 2de kamer, die de wetsvoorstellen controleert en daar waar nodig corrigeert. Deze commissie zou moeten bestaan uit 5 personen per zittende politieke partij. De commissie moet tenminste bestaan uit een financieel deskundige, een juridisch deskundige, een bouw en een automatiseringsdeskundige. De 2de kamer wordt landelijk gekozen. Ieder lid van de 2de kamer of regering is Hoofdelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn of haar doen en laten.
Het scheelt al de helft aan spoed debatten. En roep je een spoed debat aan, betaal je er zelf voor. Of de partij waarvoor je gekozen bent. De 1ste kamer wordt meteen aan het werk gezet en een onafhankelijke commissie, beheert de boel.
Wedden dat de BV Nederland binnen 5 jaar weer kern gezond is en dat we van een aantal opblaaspoppen af zijn.
Joop Molendijk